Zažili ste niekedy pocit, ako sa Váš podnikateľský duch prebúdzal a dral sa von? Vedeli ste o tom, že na to aby ste boli podnikatelia, nepotrebujete založiť start-up alebo firmu. Dokonca existuje možnosť byť podnikateľ aj keď pracujete vo veľkej korporácii. Je tam háčik – Bude to vyžadovať zopár dodatočných skúseností.
“Intrapreneurship” alebo tzv. Podnikanie vo vnútri firmy je témou, ktorá sa stáva čím ďalej tým viac populárnejšou, keďže veľké spoločnosti sa snažia udržať si svoju konkurenčnú výhodu. Podnikanie vo vnútri firmy je veľmi podobné s klasickým podnikaním, s výnimkou toho, že sa zameriava na spôsob, akým môžu ľudia realizovať svoje podnikateľské nápady vo vnútri firmy.
Takýto ľudia potrebujú mať isté špecifické charakteristiky, pretože veľké a zaužívané spoločnosti majú často pevné štruktúry, ktoré v konečnom dôsledku “zabíjajú” podnikateľského ducha.
Umiestnenie nového produktu alebo služby na trh môže byť ťažšie v podnikovom prostredí, keď je podnikateľ vo vnútri firmy nútený dodržiavať firemnú politiku alebo zdĺhavé schvaľovacie procesy. Na prekonanie tejto výzvy musí byť tento podnikateľ lídrom a dostatočne trpezlivým na to, aby urobil to, čo bude potrebné na prekonanie prekážok a získanie vnútornej podpory. To vyžaduje aby bol tento podnikateľ dostatočne sebavedomý a odvážny, aby presadil potrebné zmeny a spochybnil súčasné spôsoby.

Atribúty a zručnosti potrebné na to, aby ste sa stali úspešnými internými podnikateľmi, zahŕňajú:
- Znalosť interného a externého prostredia.
- Vizionárstvo a ochota napadnúť status quo.
- Diplomaciu a schopnosť viesť viacfunkčné tímy.
- Schopnosť vybudovať profesionálnu podpornú sieť.
- Schopnosť vytrvať aj napriek neistote.
Úspešní interní podnikatelia musia pochopiť všetky aspekty vonkajšieho prostredia. Okrem toho musia byť schopní navigovať veľké (a niekedy zamotané) vnútorné podnikové prostredie, ktoré môže byť ovplyvnené politikou a rôznymi osobnosťami.
Pretože prinášanie inovatívnych nápadov na trh v rámci veľkých firiem často vyžaduje znalosti a zručnosti zamestnancov z mnohých rôznych oddelení, aj interný podnikatelia potrebujú pokročilé zručnosti v diplomacii a schopnosť riadiť multidisciplinárnu tímovú prácu a nadnárodné projekty.
Byť otvorený a úprimný, múdre zdieľanie zásluh a vybudovanie koalície dôveryhodných poradcov a podporovateľov v rámci spoločnosti, môže pomôcť podnikateľovi dosiahnuť úspech. Povzbudenie a pomoc z profesionálnej podpornej siete tiež pomôžu podnikateľom vytrvať pri prekážkach a nepriazne.
Napriek tomu, že takmer 50% respondentov z prieskumu EY uviedlo, že vytváranie inovatívnych nápadov sa stáva zložitejším, pretože organizácia rastie vo veľkosti a komplexnosti, kultivovanie týchto dôležitých atribútov a zručností vám môže pomôcť prekonať prekážky a stať sa úspešným podnikateľom vo veľkej spoločnosti.
Zdroj www.forbes.com